دنیای حقوق

مطالب مفید و کاربردی حقوقی

دنیای حقوق

مطالب مفید و کاربردی حقوقی

۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یکی از مشکلاتی که معمولا در دعاوی حقوقی پیش می آید این است که خوانده (کسی که دعوی علیه او طرح شده است. به دادگاه فراخوانده می‌شود تا به دعوای خواهان پاسخ دهد) در طول مدت دادرسی خواسته (مال مورد دعوا) را به افراد دیگر منتقل می کند و یا بعضا اقدام به آسیب زدن به خواسته می کند. بنابراین قانون گذار در نظام حقوقی ایران برای جلوگیری از هرگونه تضییع حقوق خواهان (کسی که دعوایی را طرح می‌کند و از دادگاه می‌خواهد به امری رسیدگی کند)، راهکار قرار تامین خواسته را در نظر گرفته است.

تامین خواسته چیست ؟

فاصله‌ی زمانی بین تحویل دادخواست و شروع دعوای خواهان علیه خوانده‌، تا صدور حکم دادگاه ممکن است به حدی طولانی شود که خوانده در این فاصله بتواند اموال و وجوه مورد اختلاف (خواسته) خود را به دیگران منتقل کند و به این ترتیب از اجرای موثر حکم به دلایلی همچون «اعسار از پرداخت بدهی» جلوگیری کند. همین‌طور ممکن است فاصله‌ی زمانی موجب نقصان یا عیب در موضوع دعوا شود. قانونگذار برای جلوگیری از چنین مواردی «تامین خواسته» را پیش‌بینی کرده است. خواهان می‌تواند با گرفتن قرار تامین از دادگاه و اجرای آن، خواسته‌ی دعوا را در توقیف قرار بدهد و امنیت آن را تامین کند تا موضوع دعوا (خواسته) از انتقال و اختفا توسط خوانده یا نقصان و عیوب احتمالی مصون بماند.

  • سولماز رضوی
  • ۰
  • ۰

گاهی اوقات پس از مطالبه مهریه توسط زن، مرد از پرداخت آن خودداری می کند. در این صورت زن یا وکیل وی می تواند درخواست توقیف اموال مرد را داده و نسبت به توقیف اموال برای مهریه اقدام کند.

مهریه چیست؟

مهریه حقی است که به موجب شرع و قانون بر گردن مرد است و در صورت مطالبه آن از سوی زن، مرد ملزم به پرداخت آن است. تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است و به صورت توافقی تعیین می شود.

مهریه شرط اصلی برای ازدواج نیست یعنی اگر در زمان عقد مهریه تعیین نشود عقد صحیح است. همچنین می توان مهریه را بعد از عقد با توافق طرفین تعیین کرد.

روش های مطالبه مهریه

زن برای دریافت مهریه خود می تواند به سه روش اقدام کند:

  • مراجعه به دادگاه خانواده
  • اجرای ثبت اسناد رسمی
  • صدور قرار تامین خواسته مهریه
  • سولماز رضوی
  • ۰
  • ۰

تامین خواسته کیفری

تامین خواسته عنوان قراری قانونی( دستورات صادره از مراجع قضایی هستند که در درجه ای پایین تر از احکام قرار دارند) است که براساس مقررات آیین دادرسی مدنی و کیفری برای تضمین هرچه بیشتر احقاق حقوق افراد درنظر گرفته شده است. این قرار قانونی بدین معنا است که هرگاه شاکی یا خواهان پرونده ای ادعا کند که متهم یا خوانده ممکن است مال موضوع دعوا رو مخفی کرده و یا به دیگران انتقال دهد، به شکلی که امکان جبران این خسارت وجود نداشته باشد، می تواند از مرجع مربوطه درخواست نماید تا با توقیف آن مال از بروز ضرر جلوگیری نماید.

به عبارت بهتر 

  • سولماز رضوی
  • ۰
  • ۰

اعسار مدیرعامل شرکت 


تمامی شرکت های تاسیس شده و فعال برای انجام امور خود نیاز به مدیر یا مدیرانی دارند تا بر اجرای این فعالیت ها نظارت کرده و تصمیمات مهمی را برای اداره ی امور شرکت اتخاذ نمایند. نقش مدیران در اداره ی شرکت های تجاری به مراتب نسبت به سایر شرکت ها پررنگ تر است و دلیل این امر نیز توجه ویژه ای است که قانون گذار به آنان داشته و در قانون تجارت برای آنها مسئولیت ها و تکالیفی را تعیین نموده است.

آیا مدیرعامل شرکت می تواند درخواست اعسار کند؟

پاسخ این سوال به این نکته برمی گردد که آیا مدیرعامل یک شرکت تاجر تلقی می شود یا خیر. برای پاسخ به این سوال یادآوری این نکته لازم است که شرکت های تجاری شخصیت حقوقی دارند و این شرکت ها هستند که مستقلا تاجر تلقی می شوند و درخواست اعسار از شرکت های تجاری پذیرفته نمی شود.

ولیکن در این خصوص که آیا شرکاء، سهامداران و مدیران این شرکت ها نیز تاجر تلقی می شوند یا خیر می بایست چنین اظهارنظر کرد بطور کلی صرف مدیر عاملی یک شرکت تجاری یا سهامدار بودن در یک شرکت تجاری باعث تاجر تلقی شدن افراد نمی شود. برای مثال اگر شخصی به عنوان مدیرعامل یک شرکت تجاری منصوب شود و در کنار این شغل نیز به تجارت در زمینه های دیگر اشتغال نداشته باشد، این فرد تاجر شناخته نمی شود ؛گرچه در یک شرکت تجاری مشغول به فعالیت است. این شخص تنها کارمند موظف آن شرکت تجاری بوده و می تواند درخواست اعسار نماید. در مقابل اگر مدیرعامل یک شرکت تجاری در کنار این مقام و شغل خود، به تجارت دیگری نیز مشغول باشد و مطابق قانون تاجر تلقی شود، درخواست اعسار از وی پذیرفته نمی شود و باید اعلام ورشکستگی کند اگرچه دیون او به فعالیت های تجاری اش نیز مرتبط نباشد.

النهایه درخواست اعسار از مدیرعامل یک شرکت چنانچه او به تجارت اشتغال نداشته باشد، اعم از اینکه مرتبط با فعالیت های شرکت بوده یا خیر، پذیرفته می شود.


  • سولماز رضوی
  • ۰
  • ۰

دادسان سامانه دریافت وکیل متخصص است. افرادی که نیاز به وکیل دارند می توانند با مراجعه به وبسایت دادسان پس از آنکه درخواست خود را ثبت کردند رزومه و قیمت پیشنهادی از چندین وکیل با تجربه و متخصص در زمینه مورد نظر خود را به صورت رایگان دریافت نمایند. دادسان با بهره مندی از بیش از 800 وکیل در بیش از 300  شهر و روستا آماده خدمت رسانی به مردم سراسر کشور در زمینه های حقوقی می باشد.

ویژگی های دادسان :

وکلای متخصص و متعهد:

وکلا در بدو ورود با شیوه های سختگیرانه ارزیابی می شوند و هر وکیلی قادر به همکاری با سامانه دادسان نخواهد بود.همچنین وکلا صرفا در تخصص های محدود که دارای تجربه کافی هستند امکان فعالیت در سامانه را خواهند داشت. در این راستا رأی های اخذ شده آنها از دادگاه ها بررسی می گردد.

تعهد وکلا نیز از طریق بررسی نتایج نظر سنجی سایر کاربران قابل سنجش است.

مقرون به صرفه:

بدیهی است تعدد وکلای متخصص در سامانه باعث پیشنهاد حق الزحمه های رقابتی می گردد. از اینرو علی رغم عدم دخالت دادسان در تعیین هزینه خدمات حقوقی، قیمت ها همیشه به صرفه و منطقی می باشد.

همچنین ارجاع تخصصی درخواست خدمات حقوقی به وکلا و استفاده از راهکارهایی در جهت جلوگیری از اتلاف وقت و افزایش بهره وری آنها باعث کاهش هزینه ها و در نهایت اعلام قیمت مقرون به صرفه می گردد.

امکان مقایسه رزومه و نتایج نظر سنجی چندین وکیل خوب:

با توجه به اینکه پیشنهادات وکلا به همراه رزومه و شرح سوابق و همچنین نتیجه نظر سنجی سایر کاربران اعلام می گردد، بدین جهت امکان بررسی، مقایسه و در نهایت انتخاب مناسبترین وکیل به راحتی امکانپذیر می گردد.

پوشش سراسری، سرعت و سهولت در دسترسی:

تعداد زیاد و پراکندگی وسیع وکلای متخصص سامانه دادسان در سراسر کشور و ارایه خدمات آنلاین در بستر اینترنت به تمامی اشخاص و شرکتهای داخلی و خارجی موجب گردیده تا سرعت و سهولت دسترسی به خدمات حقوقی در ایران به صورت چشمگیری افزایش یابد.

ارزیابی مستمر وکلا:

فعالیت وکلا از طریق نظر سنجی کاربران و نیز بررسی کارشناسان دادسان به صورت مستمر ارزیابی می گردد. در حال‌حاضر برای بهبود کیفیت و رضایت بیشتر کاربران در بررسی های سیستمی دوره ای، وکلایی که امتیازشان از میانگین امتیازات پایین‌تر شود، به صورت خودکار غیرفعال می‌شوند. کسانی که امتیازشان بین 4 تا 5 (بیشترین امتیاز) است در اولویت ارجاع درخواست خدمت حقوقی قرار می‌گیرند و به همین‌خاطر سامانه دادسان ضمن ارزیابی خودکار و پایش هوشمند موجب افزایش انگیزه وکلا در جهت خدمت رسانی بهتر گردیده است.

حفظ حریم شخصی:

دادسان توجه ویژه ای به حفظ اطلاعات و اسرار کاربران دارد. از اینرو به هیچ وجه مشکلات حقوقی ثبت شده را در معرض دید عموم قرار نمی دهد. همچنین اطلاعات شخصی افراد را برای وکلا ارسال نمی کند.حتی دادسان دسترسی مدیران و کارمندان خود را به این اطلاعات محدود کرده و با قراردادهای کتبی آنها را متعهد به حفظ اسرار کاربران کرده است.

  • سولماز رضوی
  • ۰
  • ۰

وکیل خوب

وکیل خوب باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

وکیل متخصص، وکیل با تجربه مشابه، وکیل متعهد، وکیل قابل اعتماد یا وکیل منصف و با حق الزحمه مناسب؟

چالش اصلی پیدا کردن یک وکیل خوب چیست؟

نبود مرجعی جهت بررسی سوابق و میزان رضایتمندی افراد از عملکرد وکلا ؟

یا عدم صدور پروانه تخصصی در سیستم حقوقی ایران؟

آیا ممنوع التبلیغ بودن وکلا، علت اصلی عدم دسترسی آسان مردم به آنهاست؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است بدانیم که بر اساس قوانین جاری کشور، وکلا به صورت تخصصی دسته بندی نمی شوند و متاسفانه در سیستم حقوقی ایران پروانه وکالت تخصصی نیز صادر نمی گردد. به طور مثال در ایران وکیل ملکی، وکیل خانواده، وکیل وصول مطالبات، وکیل کیفری، وکیل شرکتها، وکیل حقوق مالکیت فکری و سایر موارد تخصصی نداریم. همچنین به جهت پیشرفت تکنولوژی نیز به شدت بر پیچیدگی دعاوی افزوده گردیده است و در بسیاری موارد موضوعات بسیار تخصصی می باشند و اگر وکلا در آن امور دارای تخصص و تجربه کافی نباشند نمی توانند به خوبی از حقوق موکل خود دفاع نمایند. مواردی مثل جرائم رایانه ای، حقوق فضای مجازی، حقوق اینترنت اشیاء، کپی رایت و ثبت اختراع ، مسائل حقوقی استارتاپها نیز از این قبیل موضوعات هستند که بر لزوم تخصصی بودن وکلا صحه می گذارد.
  • سولماز رضوی
  • ۰
  • ۰

وکیل شرکت

وکیل شرکت تجاری، مشاور حقوقی است که به شرکت ها درباره ی مسائل مربوط به تجارت مشاوره می دهند. در میان نگرانی های بی شماری که برای صاحبان کسب و کارهای جدید و یا شرکت های پر رونق وجود دارد، این سوال پیش می آید که آیا آن ها به یک وکیل متخصص کسب و کار نیاز دارند یا خیر. در حالی که گاهی این برداشت وجود دارد که وکیل ها نرخ بالایی مطالبه می کنند و اغلب مسئولین شرکت ها و کسب و کارها تنها زمانی که به مشکل جدی برخورد می کنند یک وکیل استخدام می کنند. اما باید توجه داشت که مشاوره حقوقی دریافتی از وکیل در زمینه کسب و کار بخشی از هزینه شرکت است و و در اداره شرکت در طولانی مدت کمک می کند و اغلب حتی باعث پس انداز هزینه های بسیاری می شود. به عبارت دیگر، وکیل متخصص شرکت تجاری می تواند به جلوگیری از ضرر تجاری در طولانی مدت کمک کند.


  • سولماز رضوی
  • ۰
  • ۰

توقیف خودرو از طریق اجرای ثبت 


یکی از شیوه های احقاق حق افراد در کنار پیگیری های قضایی، مطالبه ی اجرای تعهد افراد از سوی اداره ثبت اسناد و املاک است که به عنوان اجرای ثبت شناخته می شود. این شیوه از مطالبه و پیگیری تنها مختص اسنادی هستند که توسط این نهاد تنظیم و صادر شده باشد و محدودیت های قانونی ویژه ی خود را دارد.  

در پیگیری های از راه اجرای ثبت تنها می توان اجرای تعهداتی را مطالبه نمود که به موجب سند رسمی ایجاد شده اند و افراد به موجب سند رسمی اجرای آنها را پذیرفته اند. البته نباید فراموش نمود که این اختیار قانونی برای پیگیری از طریق اجرای ثبت مانعی برای طرح دعاوی دادگستری نیست و مطالبه حق به کمک اجرای ثبت در واقع امتیازی است که قانون گذار برای دارندگان اسناد رسمی قائل شده است.

در ماده 65 قانون اجرای احکام مدنی خودروی شخصی در زمره ی مستثنیات دیون آمده است در حالی که در بیشتر شعب دادگاه های اجرای احکام، خودروی شخصی فرد را اگر وسیله ی ارتزاق و کسب درآمد وی نباشد، قابل توقیف می دانند. مشابه همین نظر را اداره ی حقوقی قوه قضائیه نیز در پاسخ به سوالی ارائه کرده و خودروی تاکسی را که وسیله ی امرار معاش است، قابل توقیف ندانسته است.

همین رویه نیز در توقیف اموال فرد مدیون از طریق اجرای ثبت رعایت می شود؛ در نتیجه خودروی شخصی فرد را چنانچه وسیله ی کسب درآمد وی باشد، نمی توان توقیف نمود و چنانچه توقیف شود با اعتراض شخص متعهد به دادگاه رفع توقیف خواهد شد. وجود همین اختلاف نظر زمینه ای را برای ابتکار عمل وکلا فراهم می کند تا با استدلال های منطقی و قوی ثابت نماید که خودروی شخص مدیون وسیله ی ضروری زندگی وی نبوده و می توان آن را توقیف نمود. از این رو استفاده از دانش و توانایی وکلای متخصص در این حوزه شانس بیشتری به شما برای رسیدن به حق خود خواهد داد. 


  • سولماز رضوی
  • ۰
  • ۰

اعاده دادرسی به چه معنا است؟

اعاده دادرسی به معنایی روش های فوق العاده شکایت از احکام است که راهی برای برگشت به دادگاه صادر کننده حکم قبلی می شود که با این هدف دادگاه از رای قطعی سابق خود بازگردد، چرا که شاکی مدعی است صدور آن رای از روی اشتباه بوده و دلایلی که وجود دارد که صدور رای دادرس دچار اشتباه شده است اجازه نمی دهد که چنین حکمی باقی بماند.

هدف از اعاده دادرسی حقوقی چیست؟

هدف از اعاده دادرسی حقوقی حفظ حق و اجرای عدالت برای افراد است. دادرس نیز مانند سایر افراد در معرض خطا و اشتباه بوده و دلایلی که وجود دارد که صدور رای دادرس دچار اشتباه شده است اجازه نمی دهد که چنین حکمی باقی بماند.

انواع اعاده دادرسی در دعاوی حقوقی (مطابق بند الف و ب ماده 432 قانون آئین دادرسی مدنی)

اعاده دادرسی اصلی

در این مورد فرد متقاضی به طور مستقل اعاده دادرسی را درخواست می کند. و مخالفت خود را در مورد، نظر و رای دادرس به دادگاه صلاحیت دار مطرح می کند.

اعاده دادرسی طاری

اعاده دادرسی طاری در ضمن دادرسی مطرح می شود، در حالی که در اعاده دادرسی اصلی هیچ گونه پرونده ی در جریان رسیدگی نمی باشد.

چه مواقع از اعاده دادرسی استفاده می شود؟

اعاده دادرسی به نوعی به استحکام و اعتبار احکام لطمه می زند و آن را دچار تزلزل می کند، برای همین استفاده از اعاده دادرسی محدود می باشد و تنها در مواقعی که قانون مقرر کرده باشد قابل استفاده است. و در جلسه دادرسی زمانی به دادخواست رسیدگی می شود که اعاده دادرسی در آن قید شده باشد.

  • سولماز رضوی
  • ۰
  • ۰

اعاده دادرسی کیفری به چه معناست؟

اعاده دادرسی کیفری به معنایی اعتراض به حکمی است که قبلا صادر شده است و الان به هر علتی شخص خواهان تجدید نظر در رای دادرس می باشد. اعاده دادرسی کیفری فقط از سوی محکوم ‌علیه امکان‌پذیر است و شاکی نمی‌تواند نسبت به رای برائت به هر دلیلی، اقدام به اعاده دادرسی کیفری کند.

چه اشخاصی باید برای اعاده دادرسی کیفری اقدام کنند؟

اشخاصی که حق تجویز اعاده دادرسی کیفری دارند عبارت اند از محکوم ‌علیه یا وکیل رسمی او «فقط وکیل پایه ‌یک دادگستری» یا نماینده قانونی و در صورت فوت یا غیبت محکوم‌ علیه همسر، وصی و وراث قانونی او و همچنین وکیل آنها دادستان اجرا کننده حکم و دادستان کل کشور است.

  • سولماز رضوی