دنیای حقوق

مطالب مفید و کاربردی حقوقی

دنیای حقوق

مطالب مفید و کاربردی حقوقی

  • ۰
  • ۰

اعاده دادرسی به چه معنا است؟

اعاده دادرسی به معنایی روش های فوق العاده شکایت از احکام است که راهی برای برگشت به دادگاه صادر کننده حکم قبلی می شود که با این هدف دادگاه از رای قطعی سابق خود بازگردد، چرا که شاکی مدعی است صدور آن رای از روی اشتباه بوده و دلایلی که وجود دارد که صدور رای دادرس دچار اشتباه شده است اجازه نمی دهد که چنین حکمی باقی بماند.

هدف از اعاده دادرسی حقوقی چیست؟

هدف از اعاده دادرسی حقوقی حفظ حق و اجرای عدالت برای افراد است. دادرس نیز مانند سایر افراد در معرض خطا و اشتباه بوده و دلایلی که وجود دارد که صدور رای دادرس دچار اشتباه شده است اجازه نمی دهد که چنین حکمی باقی بماند.

انواع اعاده دادرسی در دعاوی حقوقی (مطابق بند الف و ب ماده 432 قانون آئین دادرسی مدنی)

اعاده دادرسی اصلی

در این مورد فرد متقاضی به طور مستقل اعاده دادرسی را درخواست می کند. و مخالفت خود را در مورد، نظر و رای دادرس به دادگاه صلاحیت دار مطرح می کند.

اعاده دادرسی طاری

اعاده دادرسی طاری در ضمن دادرسی مطرح می شود، در حالی که در اعاده دادرسی اصلی هیچ گونه پرونده ی در جریان رسیدگی نمی باشد.

چه مواقع از اعاده دادرسی استفاده می شود؟

اعاده دادرسی به نوعی به استحکام و اعتبار احکام لطمه می زند و آن را دچار تزلزل می کند، برای همین استفاده از اعاده دادرسی محدود می باشد و تنها در مواقعی که قانون مقرر کرده باشد قابل استفاده است. و در جلسه دادرسی زمانی به دادخواست رسیدگی می شود که اعاده دادرسی در آن قید شده باشد.

  • ۹۸/۰۴/۰۴
  • سولماز رضوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی